Plan is om weer 130 km per uur te rijden: Zijn we dan sneller op onze bestemming?

WhatsApp Image 2024 05 22 at 142035jpg

Recentelijk is er sprake van plannen om de maximumsnelheid op snelwegen te verhogen naar 130 kilometer per uur, waar mogelijk is.

Partijen zoals de PVV, VVD, NSC en BBB hebben dit streven opgenomen in hun recente coalitieakkoord. De invoering en eventuele bezwaren met betrekking tot bijvoorbeeld stikstofuitstoot zijn echter nog onduidelijk.

Verkeersexpert Ruben Loendersloot deelt zijn standpunt over de mogelijke verandering. Hij steunt persoonlijk de verhoging van de maximumsnelheid.

“Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een hogere snelheid op de snelwegen.” Echter, hij benadrukt de nuances: “Op een rustige snelweg over lange afstanden levert het weliswaar tijdwinst op, maar niet significant.”

”De verandering zal dan ook niet significant bijdragen aan een aanzienlijk verkorte reistijd naar bijvoorbeeld werk.” Volgens gegevens van Metro uit 2023 bedroeg de gemiddelde reistijd van huis naar werk 32 minuten.


“Om echt tijdwinst te boeken, moet je een flinke afstand afleggen. Als je bijvoorbeeld van Groningen naar Middelburg rijdt midden in de nacht, kan het een kwartier verschil maken.”


“Als je echter al de maximumsnelheid van 130 km/u rijdt, zal er in die zin geen verandering zijn. Bij een rit van Deventer naar Amersfoort midden in de nacht, kan je hooguit 1 of 2 minuten tijdwinst behalen, wat minimaal is.”


Het effect van sneller rijden op de gemoedstoestand van bestuurders wordt benadrukt door Loendersloot. “Het gevoel van vlot doorrijden is prettig.”


“Er zijn echter niet veel wegen in Nederland waar dit daadwerkelijk mogelijk is, zelfs buiten de spits.” Hij benadrukt dat het aanpassen van de maximumsnelheid voornamelijk “een gevoelskwestie is en natuurlijk ook om de kiezers tevreden te stellen.”


Nederland heeft te maken met druk verkeer en frequente files. “Als we in een land als Zweden zouden wonen, zou deze discussie veel relevanter zijn. Omdat het daar zo enorm rustig is, krijg je…”

Als je een lagere snelheid aanhoudt, heb je veel vaker de kans om lekker door te rijden.”

Loendersloot legt uit dat de optimale snelheid op snelwegen rond de 90 kilometer per uur ligt: “Dat zorgt ervoor dat het allemaal beter doorrijdt.”

Volgens Loendersloot zorgt de verwarring door verschillende snelheidslimieten voor vertraging: “Dat houdt de boel op. En dat ga je ook krijgen wanneer het overdag weer 130 kilometer per uur wordt.”

Veilig Verkeer Nederland uit ook hun zorgen over het plan en waarschuwen voor mogelijke negatieve gevolgen voor verkeersveiligheid.

“Een hogere rijsnelheid leidt bij een botsing tot een grotere impact. De kans op ernstig letsel neemt daardoor toe.”

”Bovendien is de remweg langer en hebben mensen minder tijd om snel te reageren bij 130 kilometer per uur, waardoor de kans op een ongeval toeneemt.”

1. De voordelen en nadelen als dit weer mag!
2. Het antwoord op de vraag die we allemaal hebben:
3. Verkeersexpert vertelt over de nadelen!
4. Dit zijn een aantal zaken waar we wel rekening mee moeten houden
5. Veilig Verkeer Nederland is sceptisch over het plan.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven