There has been a worrying increase in accidents involving young people on fatbikes in our country lately.
Recent data from the safety center VeiligheidNL shows that in 2022, seven fatbike riders ended up in the emergency room, while this number increased to 59 in 2023.
In just the first four months of this year, there were 33 incidents. Researchers predict that this number could increase to as many as 100 accidents in 2024 if the current trend continues.
Recently, two young girls from Breda were seriously injured after their fatbike collided with a car.
This worrying increase has led to calls for setting a minimum age requirement for fatbike users.
VeiligheidNL advocates for a ban on fatbikes for children under the age of
Op 16-jarige leeftijd is het lastig om de risico’s goed in te schatten, wat een gevaar kan vormen voor zowel henzelf als andere weggebruikers.
De specificatie van een leeftijdsgrens voor fatbikes blijkt juridisch behoorlijk lastig.
Onderzoek door Sweco, in opdracht van de minister van Infrastructuur en Waterstaat, wijst uit dat het juridisch niet haalbaar is om fatbikes apart te reguleren van andere e-bikes vanwege de complexiteit van de juridische onderscheiding.
De discussie over een minimumleeftijd voor e-bikes heeft meer steun, maar een algeheel verbod voor jongeren stuit op praktische bezwaren, zoals het gebruik van e-bikes door scholieren in landelijke gebieden.
De uitdaging blijft om een evenwicht te vinden tussen veiligheid en praktische uitvoerbaarheid, ondanks toenemende roep om veiligheidsmaatregelen.
Belangrijk zijn alternatieve maatregelen en voorlichtingscampagnes om de veiligheid van jonge weggebruikers te verbeteren met oog voor mogelijke negatieve gevolgen.
1. Hoeveel ongelukken moeten er nog gebeuren?
2. Dit is toch te belachelijk voor woorden.
3. Minimumleeftijd instellen voor fatbikegebruikers niet mogelijk:
4. Dit is toch behoorlijk zorgwekkend!
5. Moeten er eerst nog meer ongelukken gebeuren?