Er zijn aankondigingen door Nederlandse supermarktketens dat ze hun assortiment drastisch gaan aanpassen om meer plaats te maken voor plantaardige producten. Onder hen bevinden zich bedrijven als Picnic en Spar.
In navolging hiervan zal minstens de helft van alle eiwitten in hun winkels van plantaardige oorsprong zijn vanaf volgend jaar. Ze streven ernaar om dit percentage tegen 2030 te verhogen tot minstens 60 procent.
Dit initiatief is het resultaat van een campagne van de dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die ongeveer een jaar geleden van start ging.
Wakker Dier zet zich in om supermarkten aan te moedigen meer plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een grotere verschuiving naar duurzamere voedselkeuzes.
Naast Picnic en Spar hebben ook grote namen zoals Albert Heijn en Jumbo zich aangesloten bij deze beweging, die gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt vertegenwoordigen.
“Momenteel is Vomar de enige grote supermarktketen die tot op heden niet participeert in deze campagne, maar er is wellicht nog kans op verandering.”
“Wakker Dier is momenteel bezig met het onderzoeken van hun positie en de verkoopcijfers van plantaardige producten voordat zij een definitief besluit nemen omtrent deelname aan de campagne,” aldus de organisatie.
“De veranderingen in de supermarktsector weerspiegelen de groeiende vraag van klanten naar gezondere en duurzamere voedselalternatieven,” verklaarde een branche-analist.
1. Er is een verschuiving naar meer plantaardige producten bij deze twee ketens.
2. Dit initiatief is het resultaat van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
3. Deze twee grote ketens sluiten aan bij de trend van minder vlees in de schappen.
4. Meerdere ketens passen hun assortiment drastisch aan.
5. Een afname van vleesproducten in de schappen en een toename van plantaardige opties.