Korte vluchten: Waarom vluchten onder de 500 kilometer verboden zouden moeten worden

klmjpg

Er wordt momenteel druk gedebatteerd over de acceptatie van korteafstandsvluchten binnen de Europese Unie.


Ondanks de discussie worden dergelijke vliegroutes nog steeds aangeboden, zoals de nieuwe verbinding tussen Rotterdam en Luxemburg. Vanaf eind oktober zal het vijf keer per week mogelijk zijn om deze korte afstand per vliegtuig af te leggen.


De afstand tussen deze steden bedraagt minder dan 300 kilometer, met een vliegtijd van slechts 65 minuten. In vergelijking, een autorit duurt ongeveer 4,5 uur en een treinreis meer dan 5,5 uur.


Joris Melkert, luchtvaartexpert van de TU Delft, wijst erop dat vluchten onder de 500 kilometer eigenlijk niet langer vermeden zouden moeten worden.


Hij pleit ervoor dat alternatieven zoals de bus, auto of trein gebruikt moeten worden voor deze afstanden. De vraag resteert of het wellicht noodzakelijk is om korte vluchten onder de 500 kilometer te verbieden.

Een mogelijke suggestie zou kunnen zijn om korteafstandsvluchten alleen toe te staan als er geen adequate internationale treinverbindingen beschikbaar zijn.

De milieu-impact van korteafstandsvluchten is significant, voornamelijk vanwege de hoge CO2-uitstoot door vliegtuigen die bijdraagt aan klimaatverandering. Het verminderen van korteafstandsvluchten kan de totale uitstoot aanzienlijk verlagen.

Daarnaast zijn er tegenwoordig tal van snelle treinopties die een aantrekkelijk alternatief vormen. Treinreizen zijn niet alleen comfortabeler, maar ook veel milieuvriendelijker dan vliegreizen.

Toch geven veel mensen nog steeds de voorkeur aan vliegen voor korte afstanden vanwege de snelheid en het gemak dat het biedt.

Is een vliegreis van 65 minuten aantrekkelijker dan een autorit van 4,5 uur of een treinreis van meer dan 5,5 uur? Maar is het gemak van vliegen de extra belasting voor het milieu wel waard?

Overweging van beperking van korteafstandsvluchten en de promotie van alternatieve vervoersmiddelen kan gunstig zijn.

Snelle en betrouwbare treinverbindingen als alternatief voor vluchten, samen met verbeteringen aan bus- en autoverkeer, kunnen bijdragen aan het verminderen van de behoefte aan korteafstandsvluchten.

1. Korte vluchten worden door velen als onaanvaardbaar beschouwd…
2. Voor korte afstanden wordt aangeraden gebruik te maken van bus, auto of trein.
3. Het reduceren van deze vluchten kan helpen bij het verlagen van CO2-uitstoot…
4. Zal er in de toekomst een mogelijk verbod komen op deze korte vluchten?
5. Deskundigen vinden deze vluchten niet langer verantwoordelijk…

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven