Korte vluchten: Verban vluchten korter dan 500 kilometer!

ch 1jpg

Recentelijk is er veel ophef ontstaan over korte afstandsvluchten. Er is een groeiende mening dat het vliegen voor korte afstanden niet langer acceptabel is.

Niettemin blijven dergelijke vluchten nog steeds bestaan, zoals de recent geopende route van Rotterdam naar Luxemburg. Reizigers kunnen vanaf eind oktober vijf keer per week van Rotterdam naar Luxemburg reizen.

De afstand tussen deze steden is minder dan 300 kilometer en de vlucht duurt slechts 65 minuten. Ter vergelijking, een autorit duurt ongeveer 4,5 uur en een treinreis meer dan 5,5 uur.

Deskundige op het gebied van luchtvaart, Joris Melkert van de TU Delft, legt de nadruk op het feit dat vluchten onder de 500 kilometer eigenlijk niet meer gerechtvaardigd zijn.

Volgens zijn standpunt zouden we voor dergelijke afstanden gebruik moeten maken van de bus, auto of trein. Dit roept de vraag op of korte vluchten van minder dan 500 kilometer verboden zouden moeten worden.

Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om deze vluchten uitsluitend toe te staan wanneer er geen goede, betrouwbare en snelle internationale treinverbindingen beschikbaar zijn.

De impact op het milieu door korteafstandsvluchten is significant, doordat vliegtuigen een grote hoeveelheid CO2 uitstoten, wat bijdraagt aan klimaatverandering. Het verminderen van korteafstandsvluchten kan helpen om de uitstoot te verminderen.

Bovendien verschijnen er steeds meer snelle treinverbindingen die een goed alternatief kunnen vormen. Treinreizen zijn vaak comfortabeler en milieuvriendelijker dan vliegreizen.

Toch blijven veel mensen voor korte afstanden voorkeur geven aan vliegreizen vanwege de snelheid en het gemak dat het met zich meebrengt.

Een vlucht van 65 minuten lijkt aantrekkelijker dan een autorit van 4,5 uur of een treinreis van meer dan 5,5 uur. Maar de vraag rijst of het gemak van vliegen de extra belasting voor het milieu rechtvaardigt.

Overwegen om de frequentie van korteafstandsvluchten te verminderen is belangrijk. Het stimuleren van andere vervoersmogelijkheden kan hierbij ondersteunen.

Kwalitatieve en betrouwbare treinverbindingen kunnen dienen als een goed alternatief voor vliegreizen. Ook het optimaliseren van bus- en autotransport kan helpen om de noodzaak van korteafstandsvluchten te verminderen.

Er is momenteel veel discussie over korteafstandsvluchten. Velen delen de mening dat vliegen over korte afstanden tegenwoordig niet meer aanvaardbaar is…

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven