In een tijd waarin genderidentiteit en zelfexpressie steeds belangrijker worden, valt de unieke benadering van identiteit en kunst van Vlad op.
De 26-jarige artiest en performer Vlad beschrijft zichzelf als een ‘genderfluïde demoonpop’, wat haar een opvallende positie in de creatieve wereld oplevert.
Haar werk en persoonlijke uitdrukking dagen traditionele opvattingen over gender en schoonheid uit, waardoor ze een intrigerende figuur is geworden.
In dit artikel verkennen we Vlad’s fascinerende wereld, haar kunst en de persoonlijke reis die haar hier gebracht heeft.
Vlad ziet haar identiteit als een genderfluïde demoonpop, met zowel fysieke als psychologische diepgang.
Voor haar is haar lichaam een canvas dat dient om zowel zichzelf te beschermen als haar innerlijke wereld te communiceren.
“Ik ga nooit de deur uit zonder make-up,” zegt Vlad. “Mijn inspiratie komt van clowns, het verven van doden en historische mode.”
Deze unieke mix van invloeden creëert een esthetiek die tegelijk ongewoon en betoverend is, en die een frisse kijk biedt op wat schoonheid kan zijn.
Een opvallend aspect van Vlad’s identiteit is haar toewijding aan make-up. Voor haar is het aanbrengen van make-up niet alleen een esthetische keuze, maar een kunstvorm en een manier om zichzelf te beschermen.
Haar tijdsbesteding varieert afhankelijk van de complexiteit van haar uiterlijk, van 3 tot 9 uur, om haar toewijding aan zelfexpressie en kunst te benadrukken.
“Voor mijn make-up kan ik soms 6 uur bezig zijn en mijn langste sessie duurde zelfs 9 uur,” legde Vlad uit. Dit uitgebreide proces dient niet alleen om haar uiterlijk te transformeren, maar ook als een vorm van zelfzorg.
Dit proces stelt haar in staat om persoonlijke moeilijkheden te verwerken en haar innerlijke wereld verder te verkennen. De reis van Vlad naar zelfinzicht was echter niet zonder uitdagingen.
Tijdens haar jeugd groeide ze op als een zwarte transgender en queer individu, wat haar bewust maakte van hoe de wereld haar vaak negatief waarneemt.
Ze werd op school vaak gezien als anders, wat haar omgeving soms deed twijfelen aan haar bedoelingen. Ze beschrijft haar stijl als uniek, met de woorden: “Mijn stijl beschrijf ik als een eeuwenoude vampier in een poppenlichaam.”
Een andere metafoor die ze gebruikt om zichzelf te beschrijven is “Een cupcake gevuld met scheermessen.” Hiermee wil ze de verschillende aspecten van haar identiteit benadrukken, waarbij aantrekkelijkheid en gevaar, schoonheid en angst samensmelten.
Om met de obstakels om te gaan, zocht Vlad steun in kunst en mode, waarbij ze haar lichaam gebruikte als een manier om zichzelf te uiten en te beschermen.
Voor Vlad is het dagelijkse leven geen routine, maar een doorlopende kunstshow. Haar performances, waarin ze vaak gebruik maakt van poppen en bewerkte teddyberen, brengen haar creatieve visie tot leven en helpen haar om haar trauma’s te verwerken.
Vlad’s partner speelt ook een belangrijke rol in haar leven en kunst. Ze zijn polyamoreus en delen een liefde voor alternatieve stijlen, wat resulteert in een unieke en visueel aantrekkelijke esthetiek die hun gedeelde smaak weerspiegelt.
Vlad’s artistieke reis is nog lang niet voorbij; ze heeft al plannen om haar lichaam verder te transformeren met tattoos en lichaamsmodificaties.
“Ik wil een tattoo van een teddybeer die zijn ingewanden naar buiten trekt op mijn dij, en ik overweeg ook om mijn tong te splitsen,” onthult ze.
Haar voortdurende zoektocht naar zelfexpressie en haar streven om haar lichaam als kunstobject verder te verkennen worden belicht door deze verlangens.
Haar kunst en uiterlijk bieden Vlad veel steun en zelfvertrouwen, ondanks de negatieve reacties en aanvallen die ze soms op straat ervaart.
De interactie met kinderen, die haar soms beschouwen als een mythisch figuur met zowel enge als fascinerende aspecten, brengt Vlad vreugde. Ze verklaart: “Ik ben misschien eng op het podium, maar ik ben eigenlijk zachtaardig en ongevaarlijk,” .
Vlad valt op met haar unieke benadering van identiteit in een tijd waarin genderidentiteit en zelfexpressie steeds meer ruimte krijgen…