Deze school geeft verplicht Arabische les om de leerlingen meer te laten leren.

mo 1jpg

In Leuven heeft het Heilige-Drievuldigheidscollege een innovatieve stap gezet door Arabisch op te nemen in het curriculum voor het zesde jaar van de richting moderne talen.

Dit nieuws is recent bekendgemaakt via Mediahuis-kranten en past binnen bredere hervormingen in het secundair onderwijs, waarbij scholen meer vrijheid krijgen in de invulling van hun lesuren.

Het college heeft ervoor gekozen om Arabisch op te nemen als onderdeel van deze modernisering, als nieuwe benadering van het lesaanbod voor moderne talen.

De nieuwe structuur biedt ruimte voor minder traditionele vakken, in plaats van de eerder vaststaande vakken zoals Latijn, economie of wiskunde.

Deze aanpassing stelt scholen in staat om een divers programma aan te bieden dat leerlingen uitdaagt en voorbereidt op een snel veranderende wereld.

Volgens Frank Baeyens, de directeur van het Heilige-Drievuldigheidscollege, is het doel van deze ontwikkeling:

De nadruk ligt niet op het vloeiend leren spreken van Arabisch door de leerlingen, maar op het introduceren van hen aan een compleet andere taal.

Volgens Baeyens is het doel “om een taal aan te bieden die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”

Naast een intellectuele uitdaging benadrukt Baeyens dat de introductie van Arabisch ook maatschappelijk relevant is.

In een steeds diverser wordende samenleving kan het leren van Arabisch helpen bij het overstijgen van culturele grenzen en het bouwen van bruggen tussen gemeenschappen.

Bovendien kan het leren van Arabisch van toegevoegde waarde zijn voor leerlingen die de taal thuis spreken, doordat het onderwijs hen de kans biedt om de taal op academisch niveau verder te ontwikkelen en te gebruiken.

Baeyens hoopt ook dat de school in staat zal zijn om een leraar met Arabische achtergrond aan te nemen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.

“Het taalonderwijs zou aanzienlijk kunnen verbeteren en fungeren als inspiratie voor andere studenten.”

“Dit kan bijdragen aan identificatie met personen die een bepaalde maatschappelijke status hebben bereikt door hun inzet voor verdere studie.”

“Op dit moment zijn er onvoldoende leraren met een migratieachtergrond, wat we graag willen veranderen.”

Naar verluidt is het Heilige-Drievuldigheidscollege een van de zeldzame scholen in Vlaanderen die Arabisch aanbieden. Andere onderwijsinstanties zijn niet op de hoogte van vergelijkbare initiatieven.

Hoewel dit opmerkelijk is, zijn katholieke scholen in Vlaanderen niet vreemd aan vernieuwing; in het verleden boden sommige scholen onderwijs aan in talen als Koreaans of Zweeds.

Vanuit een breder perspectief in het onderwijs, krijgen scholen meer flexibiliteit om hun curriculum aan te passen aan de behoeften van de leerlingen door te kiezen voor Arabisch als leervak.

Arabisch, een taal met miljoenen gebruikers wereldwijd, biedt niet alleen taalvaardigheden aan studenten, maar verschaft ook inzicht in een rijke cultuur en geschiedenis die vaak buiten het gangbare westerse perspectief worden belicht.

Door het aanbieden van Arabisch, zorgt het Heilige-Drievuldigheidscollege voor een unieke leerervaring voor de studenten.

Studenten verwerven niet alleen nieuwe taalvaardigheden, maar ook een dieper begrip van diverse communicatiestijlen en denkwijzen.

Deze ervaring kan bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling en hun toekomstige carrière, waarbij kennis van diverse culturen steeds meer gewaardeerd wordt.

Onderwijsvernieuwingen in het voortgezet onderwijs bieden scholen zoals het Heilige-Drievuldigheidscollege de kans om creatief te zijn.

Door Arabisch als onderdeel van het lesprogramma toe te voegen, bereidt de school haar studenten voor op een diverse wereld waarin het hebben van culturele en taalvaardigheden steeds belangrijker wordt.

1. De school streeft ernaar om studenten een bijzondere leerervaring te bieden….
2. Er is een Arabische taalles toegevoegd aan het lesrooster!
3. Volgens de school zou dit een verrijking zijn voor het talenonderwijs.
4. Dit initiatief is wellicht inspirerend voor andere scholen.
5. De school wil een uitdagende culturele taal aanbieden.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven