Het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven heeft een opmerkelijke beslissing genomen door Arabisch toe te voegen aan het curriculum van het zesde jaar van de richting moderne talen.
Dit nieuws is recentelijk onthuld in de Mediahuis-kranten en past in de bredere vernieuwingen binnen het secundair onderwijs, waarbij scholen de ruimte krijgen om hun lesprogramma’s aan te passen.
Als onderdeel van deze modernisering heeft het college ervoor gekozen Arabisch op te nemen in het curriculum. Deze keuze komt voort uit de wens om het aanbod van moderne talen op een andere manier te benaderen.
Eerder waren er vaste vakken zoals Latijn, economie of wiskunde, maar de nieuwe structuur biedt ruimte voor andere, meer onconventionele cursussen.
Met deze verandering kunnen scholen een gevarieerd lesprogramma aanbieden dat de leerlingen uitdaagt en hen voorbereidt op een wereld die voortdurend verandert.
Volgens Frank Baeyens, directeur
In het Heilige-Drievuldigheidscollege is het doel niet om de leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar om hen kennis te laten maken met een compleet andere taal.
“Het gaat om het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”
De introductie van Arabisch is niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook maatschappelijk relevant, benadrukt Baeyens.
In een samenleving die steeds diverser wordt, kan het leren van een taal als Arabisch helpen om culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen verschillende gemeenschappen.
Daarnaast kan deze toevoeging waardevol zijn voor leerlingen die thuis Arabisch spreken. Voor hen biedt het onderwijs een kans om de taal op een academisch niveau verder te ontwikkelen en in te zetten.
Baeyens hoopt ook dat de school een Arabisch sprekende leraar kan aanstellen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.
“Het zou niet alleen een meerwaarde voor het taalonderwijs betekenen, maar het zou ook een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen,” merkte de spreker op.
”Op die manier kunnen ze zich identificeren met iemand die een bepaalde maatschappelijke positie heeft bereikt en doorstuderen heeft nagestreefd,” werd benadrukt.
”Er is momenteel een tekort aan leraren met een migratieachtergrond, en dat is iets wat we echt willen veranderen,” benadrukte de spreker.
Er is geen informatie bekend over andere scholen in Vlaanderen die Arabisch aanbieden zoals het Heilige-Drievuldigheidscollege.
Hoewel het aanbieden van Arabisch op een katholieke school in Vlaanderen opmerkelijk lijkt, is het niet de eerste keer dat scholen daar innovatieve taalopties hebben aangeboden, zoals Koreaans of Zweeds in het verleden.