In Leuven heeft het Heilige-Drievuldigheidscollege een innovatieve stap gezet door Arabisch op te nemen in het curriculum voor het zesde jaar van de richting moderne talen.
Dit nieuws is recent bekendgemaakt via Mediahuis-kranten en past binnen bredere hervormingen in het secundair onderwijs, waarbij scholen meer vrijheid krijgen in de invulling van hun lesuren.
Het college heeft ervoor gekozen om Arabisch op te nemen als onderdeel van deze modernisering, als nieuwe benadering van het lesaanbod voor moderne talen.
De nieuwe structuur biedt ruimte voor minder traditionele vakken, in plaats van de eerder vaststaande vakken zoals Latijn, economie of wiskunde.
Deze aanpassing stelt scholen in staat om een divers programma aan te bieden dat leerlingen uitdaagt en voorbereidt op een snel veranderende wereld.
Volgens Frank Baeyens, de directeur van het Heilige-Drievuldigheidscollege, is het doel van deze ontwikkeling:
De nadruk ligt niet op het vloeiend leren spreken van Arabisch door de leerlingen, maar op het introduceren van hen aan een compleet andere taal.
Volgens Baeyens is het doel “om een taal aan te bieden die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”
Naast een intellectuele uitdaging benadrukt Baeyens dat de introductie van Arabisch ook maatschappelijk relevant is.
In een steeds diverser wordende samenleving kan het leren van Arabisch helpen bij het overstijgen van culturele grenzen en het bouwen van bruggen tussen gemeenschappen.
Bovendien kan het leren van Arabisch van toegevoegde waarde zijn voor leerlingen die de taal thuis spreken, doordat het onderwijs hen de kans biedt om de taal op academisch niveau verder te ontwikkelen en te gebruiken.
Baeyens hoopt ook dat de school in staat zal zijn om een leraar met Arabische achtergrond aan te nemen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.
1. De school streeft ernaar om studenten een bijzondere leerervaring te bieden….
2. Er is een Arabische taalles toegevoegd aan het lesrooster!
3. Volgens de school zou dit een verrijking zijn voor het talenonderwijs.
4. Dit initiatief is wellicht inspirerend voor andere scholen.
5. De school wil een uitdagende culturele taal aanbieden.