Het hebben van een huisdier is gezellig en leuk, maar jouw schattige hond of kat kan soms gezondheidsproblemen hebben waardoor een bezoek aan de dierenarts nodig is. Maar wat kost dat eigenlijk?
Een onderzoek uitgevoerd door een huisdierenverzekeraar heeft aangetoond dat huisdiereigenaren vaak niet goed op de hoogte zijn van deze kosten, waardoor hun inschattingen vaak niet overeenkomen met de werkelijke prijzen.
Uit het onderzoek van huisdierenverzekeraar Figo blijkt dat Nederlandse huisdiereigenaren zich niet goed bewust zijn van de kosten die gepaard gaan met de zorg voor hun huisdieren.
De kosten voor medische behandelingen bij de dierenarts worden vaak vijf tot zes keer lager ingeschat dan de daadwerkelijke prijs door huisdiereigenaren. Dit kan leiden tot onaangename verrassingen na een bezoek aan de dierenarts.
Sommige huisdiereigenaren besteden aanzienlijke bedragen aan extra’s voor hun huisdier, zoals verjaardagsfeestjes of sessies met holistische gedragscoaches.
Als het op noodzakelijke zorg aankomt, zijn veel baasjes minder goed voorbereid. De daadwerkelijke kosten bij de dierenarts zijn vaak niet bekend.
Meer dan 70 procent van de Nederlandse honden- en kattenbezitters vindt dat hun huisdieren minstens dezelfde zorg verdienen als henzelf. Toch geeft 65 procent aan alleen naar de dierenarts te gaan bij absolute noodzaak.
De voornaamste reden hiervoor zijn de aanzienlijke kosten; meer dan 40 procent van de duizend deelnemers aan het onderzoek noemt de prijzen onredelijk.
Volgens DigiRedo zijn de gemiddelde medische kosten voor huisdieren het afgelopen jaar per behandeling met 10 procent gestegen.
Nederlandse kattenbezitters schatten bijvoorbeeld dat een behandeling voor een gebroken pootje gemiddeld €347 kost, terwijl dit bedrag in werkelijkheid hoger ligt.
De kostprijs voor deze behandeling kan in werkelijkheid oplopen tot wel 2000 euro, afhankelijk van de complexiteit van de breuk.
Uit een onderzoek blijkt dat een op de vijf hondenbezitters het bedrag dat ze bereid zijn jaarlijks aan zorgkosten te betalen (gemiddeld 1400 euro) niet direct kunnen ophoesten.
Pascale Fuchs, directeur van de Dierenartsen Spoed Telefoon, herkent dit probleem en zegt: “Tijdens spoeddiensten merken we dat mensen vaak wachten met een bezoek aan de dierenarts vanwege de kosten. Uiteindelijk moeten ze dan gebruikmaken van spoedzorg, wat nog hogere kosten met zich meebrengt.”
Omdat de kosten hoog kunnen oplopen, heeft 14 procent van de hondenbezitters en 11 procent van de kattenbezitters in het verleden weleens een medische behandeling voor hun huisdier uitgesteld.
Om deze kosten beter te kunnen dragen, kan het afsluiten van een verzekering voor je huisdier een oplossing zijn. Ongeveer 3 tot 8 procent van de Nederlandse huisdierbezitters heeft momenteel een verzekering.
Volgens het onderzoek zou 58 procent van de respondenten voorstander zijn van een screening of test vóór de aanschaf van een huisdier.
Dit zou ervoor zorgen dat potentiële eigenaren klaar zijn voor de verzorging van een huisdier. Meer dan de helft van de deelnemers is van mening dat alleen financieel stabiele mensen een huisdier zouden moeten aanschaffen.
1. Opmerkelijke resultaten uit het onderzoek. 2. Huisdieren zijn enkel voor degenen die de kosten kunnen dragen. 3. Veel mensen stellen een bezoek aan de dierenarts uit. 4. De geschatte kosten worden 5 tot 6 keer lager ingeschat. 5. Voor velen zijn de kosten niet langer betaalbaar.