Korte vluchten: Verbied vluchten onder de 500 kilometer!

klmjpg

Er is momenteel veel debat over korteafstandsvluchten. Veel mensen zijn van mening dat vliegen op korte afstanden tegenwoordig niet langer acceptabel is.

Desondanks blijven dergelijke vluchten beschikbaar, zoals de nieuwe route van Rotterdam naar Luxemburg. Vanaf eind oktober zullen reizigers vijf keer per week van Rotterdam naar Luxemburg kunnen vliegen.

De afstand tussen deze steden is minder dan 300 kilometer en de vlucht duurt slechts 65 minuten. Ter vergelijking: met de auto duurt de rit ongeveer 4,5 uur en met de trein meer dan 5,5 uur.

De luchtvaartexpert Joris Melkert van de TU Delft benadrukt dat het eigenlijk niet verantwoord is om vluchten onder de 500 kilometer te maken.

Volgens hem zouden we voor deze afstanden de bus, auto of trein moeten gebruiken. Daarom rijst de vraag of korte vluchten onder de 500 kilometer moeten worden verboden.

Een voorstel zou kunnen zijn om korteafstandsvluchten alleen toe te staan als er geen goede, betrouwbare en snelle internationale treinverbindingen beschikbaar zijn.

Er is een aanzienlijke impact van korteafstandsvluchten op het milieu. Vliegtuigen produceren veel CO2, wat bijdraagt aan de klimaatverandering. Het verminderen van korteafstandsvluchten kan helpen om de uitstoot te verminderen.

Bovendien worden er steeds meer snelle treinverbindingen ontwikkeld die een goed alternatief kunnen bieden. Treinreizen zijn vaak comfortabeler en milieuvriendelijker dan vliegen.

Toch kiezen nog steeds veel mensen ervoor om het vliegtuig te nemen voor korte afstanden vanwege de snelheid en het gemak.

Een vlucht van 65 minuten lijkt aantrekkelijker dan een autorit van 4,5 uur of een treinreis van meer dan 5,5 uur. Maar is het gemak van vliegen de extra belasting voor het milieu waard?


In overweging genomen moet worden om het aantal korteafstandsvluchten te verminderen, en het stimuleren van andere vervoersmiddelen kan hierbij van dienst zijn.


Rapide en betrouwbare treinverbindingen kunnen dienstdoen als een adequaat alternatief voor vliegreizen. Evenzo kan het verbeteren van bus- en autoverkeer bijdragen aan het verminderen van de noodzaak voor korteafstandsvluchten.


1. Velen vinden de korte vluchten niet meer acceptabel…
2. Voor korte afstanden moet men de bus, auto of trein gebruiken.
3. Het verminderen kan de uitstoot van CO2 verlagen….
4. Gaat er in de toekomst een verbod komen voor deze korte vluchten?
5. Experts vinden deze vluchten niet meer verantwoordelijk…

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven