Ophef in Albert Heijn: Onverwacht hoge rekening voor 2 muffins!
De dagelijkse boodschappen doen bij Albert Heijn lijkt bij tijd en wijle meer op een loterij dan op een eenvoudige routine.
Een recent incident illustreert dit: een klant die slechts twee muffins afrekende, stond versteld toen hij aan de kassa geconfronteerd werd met een rekening van maar liefst 448,79 euro.
Dit is geen geïsoleerd geval. De Consumentenbond bekritiseert al geruime tijd de prijsverschillen bij Albert Heijn, waar kleine afwijkingen – vaak slechts 10 tot 20 cent per product – op jaarbasis kunnen oplopen tot miljoenen euro’s.
De bond vraagt nu zelfs om juridische transparantie over de fouten in het kassasysteem van Albert Heijn, maar tot nu toe is dat verzoek geweigerd.
In dit specifieke geval bleek het kassasysteem de boosdoener te zijn, omdat het de dubbele portie muffins registreerde als 412 stuks in plaats van twee.
Deze problemen hebben gevolgen niet alleen voor de financiën.
“Het gedrag van sommige consumenten tast niet alleen het vertrouwen van andere klanten in de supermarkt aan,”
“Juist nu, in een tijd waarin veel huishoudens elke cent moeten omdraaien, kunnen dergelijke fouten heel vervelend en kostbaar zijn.”
“Dit voorval onderstreept het belang voor klanten om tijdens het winkelen alert te blijven. Het kan een uitdaging zijn om prijzen bij te houden, vooral gezien het huidige tempo van boodschappen doen, maar het lijkt noodzakelijk.”
“Consumenten moeten hun kassabonnen zorgvuldig controleren om soortgelijke incidenten te voorkomen.”
“Maar het is niet alleen de verantwoordelijkheid van de consument om attent te zijn. Het vraagt ook om meer transparantie en verantwoordelijkheid van supermarktbedrijven zoals Albert Heijn.”
“Wellicht zullen de druk van consumentenorganisaties en de mening van het publiek leiden tot verbeteringen, waardoor fouten in het systeem snel worden opgemerkt en rechtgezet, en de consument niet onnodig de dupe wordt.”
1. Muffin-prijs piekt bij de Albert Heijn.
2. Bij de zelfscankassa zou je versteld staan!
3. Ik zou ze onmiddellijk terug in het schap leggen!
4. Er moet duidelijk nog het nodige gedaan worden door Albert Heijn.
5. Ik zou er ook behoorlijk van schrikken….