De risico’s van de populaire Fatbike: Zo maak je het minder interessant!

WhatsApp Image 2024 05 23 at 141055jpg

Een trend die steeds vaker opduikt, vooral bij jongeren, is het voorbij razen op fatbikes. Deze elektrische fietsen met brede banden genieten grote populariteit, maar brengen ook risico’s met zich mee. Als ouder kun je stappen ondernemen als je kind interesse heeft in zo’n fatbike.

Nog maar enkele jaren geleden waren fatbikes vrij onbekend, maar tegenwoordig kom je ze overal tegen. Deze fietsen hebben een opmerkelijke opmars gemaakt in de fietsindustrie.

Wat begon als een fiets voor avonturiers, is nu een trendy modeaccessoire geworden. Zelfs in stedelijke gebieden kom je ze tegen, waar hun snelheid en brede banden soms voor ongemak zorgen.

Er is een opmerkelijke stijging geweest in het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers vorig jaar, mede door het toegenomen aantal e-bikes.

Deze snelle fietsen waren initieel niet ontworpen voor gebruik in stedelijke gebieden; ze vonden hun oorsprong in Alaska en de poolstreken, waar robuuste fietsen nodig waren voor ijzige terreinen. Ook in woestijngebieden kwamen ze goed van pas.


In de jaren 2000 zag de fietsindustrie een stijgende populariteit van e-bikes, waardoor fietsfabrikanten begonnen met het ontwikkelen van stevige frames en brede banden die geschikt waren voor ruig terrein. Het toevoegen van elektrische ondersteuning maakte deze fietsen nog veelzijdiger.


Tegenwoordig zie je fatbikes niet alleen in gebruik bij avonturiers, maar ook door jongeren in stedelijke gebieden.


Vanwege hun stoere uitstraling zijn fatbikes populair onder jongeren, maar deze populariteit brengt ook overlast en problemen op het gebied van verkeersveiligheid met zich mee.


“De opkomst van de fatbike is volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen ‘geen goede zaak’,” zegt hij in een interview met Metro.”


Volgens Tertoolen hebben veel mensen de overstap gemaakt van de bromfiets naar de fatbike, wat volgens hem vaak tot gevaarlijk gedrag leidt.


Tertoolen maakt zich zorgen over het gedrag en de gevolgen daarvan, vooral bij elektrische fietsen en fatbikes. “Jongeren hoeven nauwelijks te trappen, en met een gashendel helemaal niet,” zegt hij.


De populariteit van fatbikes onder jongeren, aldus Tertoolen, komt door de robuuste uitstraling van deze fietsen. “Hele groepen jongeren hangen met hun fatbikes rond op pleinen, wat ook voor overlast zorgt,” merkt hij op.


“Fatbikes zijn echt een mode-item geworden. De goede marketing heeft ervoor gezorgd dat mensen graag gezien worden met zo’n snelle, stoere fiets,” aldus Tertoolen.

Er is een rol voor de helmplicht voor snorfietsen bij de overstap naar fatbikes. Een verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes is ingesteld.

Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft in maart een plan gepresenteerd om opgevoerde elektrische fietsen, waaronder fatbikes, aan te pakken. Het verbod op opvoersetjes is een onderdeel van dit plan.

Volgens Tertoolen zijn de genomen maatregelen niet afdoende voor verbetering van de overlast en verkeersveiligheid. Strengere maatregelen, zoals een helmplicht, worden voorgesteld.

“Met een helmplicht is het gelijk afgelopen. Dan wordt de fatbike minder aantrekkelijk,” vermoedt hij. “Vooral jongeren willen niet met een helm gezien worden.”

Tertoolen stelt voor om de fatbike te categoriseren als snorfiets, wat automatisch een helmplicht zou inhouden, zoals bij andere gemotoriseerde voertuigen.


Volgens hem zijn andere maatregelen minder aantrekkelijk, zoals een leeftijdsgrens, vanwege de lastigheid van handhaving en politie-inzet die dit vereist. Hij benadrukt dat de verantwoordelijkheid voornamelijk bij de ouders ligt.


Fietsenmakers en producenten worden genoemd als minder verantwoordelijk, omdat hun focus ligt op geld verdienen. Dit in tegenstelling tot de ouders, die primair verantwoordelijk worden geacht.


Het advies luidt dat verantwoordelijkheid begint bij ouders en hun opvoeding. Als een kind een fatbike wil, worden veel ouders verleid om hieraan toe te geven, mede door groepsdruk.


Tertoolen benadrukt de voordelen van lichaamsbeweging voor jongeren en de potentiële risico’s voor de verkeersveiligheid.


Hij stelt voor dat de schooljeugd teruggaat naar gewone fietsen en beveelt ouders aan om hun kinderen normale fietsen te geven.

Volgens Tertoolen is het huidige gebruik van fatbikes ongunstig voor zowel gezondheid als milieu vanwege het feit dat er minder getrapt hoeft te worden en e-bikes bijna de hele dag aan de lader hangen,

1. Mogelijke maatregelen om overlast te verminderen.
2. Zodra deze aanpak toegepast wordt, zal het gebruik van fatbikes verminderen.
3. Snel implementeren van deze voorschriften is noodzakelijk.
4. Ik ben het volledig eens met deze standpunten.
5. Geen verdere opmerkingen toe te voegen!

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven