Grote supermarkten kiezen ervoor om minder vlees te verkopen.

vlk 1jpg

Onder diverse Nederlandse supermarktketens is aangekondigd dat zij hun productaanbod aanzienlijk zullen aanpassen ten gunste van meer plantaardige opties, waaronder Picnic en Spar.


De genomen beslissing maakt deel uit van een bredere beweging waarbij minstens de helft van alle eiwitten van plantaardige oorsprong zal zijn in hun winkels vanaf het volgende jaar. Het doel is om dit percentage tegen 2030 te verhogen naar minstens 60 procent.


Deze verschuiving is het resultaat van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die meer dan een jaar geleden van start is gegaan.


Wakker Dier heeft als doel om supermarkten aan te moedigen om meer plantaardige eiwitbronnen aan te bieden als onderdeel van een bredere verschuiving naar duurzamere voedselkeuzes.


Naast Picnic en Spar hebben ook grote retailers zoals Albert Heijn en Jumbo zich aangesloten bij deze beweging, die gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt vertegenwoordigen.

Bij de grote supermarktketens neemt op dit moment alleen Vomar nog geen deel aan de campagne, maar dat zou nog kunnen veranderen.

Op dit moment is Wakker Dier nog bezig met het analyseren van hun huidige positie en de verkoopcijfers van plantaardige producten voordat er een definitieve beslissing wordt genomen over aansluiting bij de campagne.

Er is een merkbare verschuiving in de supermarktbranche te zien, die de groeiende vraag van consumenten naar gezondere en duurzamere voedselopties weerspiegelt.

Het streven naar een hoger percentage plantaardige eiwitten in de schappen is niet alleen een reactie op deze vraag, maar ook een stap richting het verminderen van de ecologische impact van voedselproductie.


1. Deze verandering in assortiment komt voort uit de inzet van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
2. Twee grote ketens hebben de keuze gemaakt om meer te focussen op plantaardige producten.
3. Verschillende supermarktketens passen hun aanbod drastisch aan.
4. Minder vlees, meer plantaardige opties: een groeiende trend in de supermarktsector.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven