Er zijn diverse Nederlandse supermarktketens die aankondigen dat zij hun assortiment drastisch gaan veranderen om meer plantaardige producten te promoten. Onder andere Picnic en Spar zijn hierbij betrokken.
Deze retailers hebben besloten dat minstens de helft van alle eiwitproducten in hun winkels van plantaardige oorsprong zal zijn vanaf volgend jaar. Ze streven ernaar om dit percentage tegen 2030 te verhogen naar minstens 60 procent.
Deze verandering is het gevolg van een campagne die ruim een jaar geleden is gestart door dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
Wakker Dier heeft als doel om supermarkten aan te sporen om meer plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een bredere verschuiving naar duurzamere voedselkeuzes.
Naast Picnic en Spar hebben ook grote supermarktketens zoals Albert Heijn en Jumbo zich aangesloten bij deze beweging, die gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt bedienen.
1. Verandering in assortiment van twee grote ketens richting plantaardige producten wordt gestimuleerd.
2. Een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier heeft hieraan bijgedragen.
3. Nog twee grote ketens sluiten zich aan bij het verminderen van vleesaanbod.
4. Het aanpassen van assortimenten is een trend bij meerdere winkelketens.
5. De schappen tonen minder vlees en meer plantaardige producten.